Liljeholmen – mitt i smeten

Centralt på Liljeholmen i Stockholm, under gata med spårvagn, buss- och biltrafik, utfördes hammarborrning med mycket knappa marginaler till befintliga ledningar.

– Det var väldigt, väldigt mitt i smeten, säger Johan Lundberg på Styrud. Och speciellt, eftersom toleranserna var små.

Det var Fortum som byggde ut sitt fjärrkylesystem till kontorsfastigheter i närheten av Liljeholmstorget. Två parallella ledningar på en sträcka av totalt ca 300 m. NCC utförde entreprenaden och hade engagerat Styrud för att borra under Lövholmsvägen.

– Vi lade mycket kraft på att förbereda jobbet ordentligt, förklarar Johan. Det var en mycket trång etablering och handlade i princip om centimetrar. I borrlinjen fanns vatten- och gasledningar samt optokablar.

Metoden som valdes var hammarborrning med foderrör, dimensionen 500 mm. Två parallella borrningar på 15 m vardera genom vägfyllnadsmaterial – ca 1,5 m under vägbanan.

– Under spåren i gatan ligger optokablar för snabbspårvagnens signalsystem, som vi inte kunde frilägga. På mottagarsidan finns ledningar för vatten och gas, berättar Christian Herolf på NCC. Borrprofilen fick gå under signalkablarna och mellan gas och vatten.

Det var en del diskussioner innan vi kom igång och beslöt att köra. Men Johan menade att hammarborrning var en bra metod, eftersom den är ganska säker på de här avstånden. Och det fungerade alldeles förträffligt. Jag tror avvikelsen var 5 cm på det ena röret och mindre på det andra.

Optokablarnas höjdläge bestämdes genom brunnar i gatan. Gas- och vattenledningar var frilagda, men avståndet mellan dem endast 78 cm – och med ett skyddsrör på 50 cm i diameter, blev marginalerna små.

– Men det hade varit värre om vi inte sett ledningarna. Nu fick Styrud fick köra mycket försiktigt på sluttampen – och sista halvmetern handschaktade vi. Tog fram borrkronan så vi såg exakt var den låg.

Dela gärna: