Pipeline för flygbränsle till Arlanda
Arbetet med bränsleledningen pågår för fullt, entreprenör är SVEAB och Styrud har assisterat med hammarborrning under vägar. 500 mm stålrör i rejäla längder – upp till 50 meter.
– Det var ett par veckors jobb för Styrud med borrningar under E4an och två andra landsvägar, säger Armen Ohanian på SVEAB, och förklarar att allt fungerade mycket bra.
– Risken för hinder i form av block och sten under framför allt E4an – en borrsträcka på drygt 50 m – gjorde att vi valde att hammarborra, berättar Johan Lundberg, Styrud. Ett beslut som visade sig vara helt rätt. I borrlinjen fanns inte bara stora mängder sprängsten, utan också homogent berg.
Många års diskussioner ligger bakom beslutet att nu bygga en pipeline för flygbränslet. Allt sedan Arlanda invigdes, har bränslet transporterats med lastbil från Värtahamnen. På senare år har detta inneburit drygt 50 tankbilar per dag genom Stockholms innerstad. Transporter som kritiserats hårt på grund av risken för olyckor och explosioner. Men också med tanke på buller och avgasutsläpp.