Citytunneln

CITYTUNNELN MALMÖ. Ett år efter byggstart har mer än 800 000 kubik jord, sten och lera grävts upp vid de fyra stora arbetsplatserna inom projektet – Malmö C, Triangeln, Holma och Hyllie. Och den första järnvägsbron står klar över blivande Hyllievägen. Här mellan Hyllie och Öresundsbron, vid Öresundsbanan, har Styrud stått och borrat under framrusande höghastighetståg.

Lite spektakulärt att borra så nära räls med full hastighet på tåg, menar Robert Lundsten, Styrud. De kör ju fruktansvärt fort här och vi har gjort borrningar under spåren på bara 1,20-1,50 m under räls.

– För att komma till att jobba, grävde vi ner borriggen intill banvallen. Borrsträckorna var relativt korta, ca 20 meter styrd borrning, på tre ställen med 100-200 meters mellanrum. Som mest drog vi 8 st 110 rör i ett drag.

Beställare var NCC, som bygger den underjordiska station Malmö C Nedre samt utför markarbeten och brobyggen vid Hyllie.

Speciella krav och regler gäller för alla arbeten i anslutning till Citytunneln – för såväl material, utrustning som personal. Stor vikt läggs vid miljön, och alla oljor, fetter och annat som används, måste godkännas.

– Vi är godkända för att arbeta vid projektet, förklarar Robert Lundsten. Men vi måste alltid komma med samma rigg och samma manskap, Henrik och Christer, som är utbildade för att jobba där.

Det lär blir fler rapporter från borrningar i samband med Citytunneln. Först år 2011 ska den stå klar och tågtrafiken flyta smidigare genom Skåne. I dag är Malmö Central en slutstation, där tågen måste vända. Med tunneln passerar trafiken istället igenom Malmö, som blir en knutpunkt för regionens tågtrafik.

Dela gärna: