Unikt biogasprojekt i Västerås
– År 2007 ska 40 stadsbussar, 10-15 renhållningsfordon och 2-300 mindre fordon i Västerås gå på biogas. Det är målet, berättar Torbjörn Strömberg på Svensk Växtkraft i Västerås.
För att komma dit, byggs två nya anläggningar vid avfallsstationen i Gryta norr om Västerås. En biogasanläggning, som beräknas tas i drift hösten 2005 och en gasreningsanläggning, som precis står klar. Även gas från avloppsreningsverket inne stan uppgraderas till fordonsgas i den nya reningsanläggningen.
– Syftet är att behandla hushållsavfall från Västeråsregionen och samtidigt utvinna metangas, som i sin tur ska nyttjas som fordonsbränsle.
För att binda ihop anläggningarna behövdes två parallella, 8,5 km långa gasledningar. Uppgiften – det blev en kombination av konventionell schakt och borrning – gick till Lindesbergs Grus och Maskin, som i sin engagerade Styrud för att borra.
– Ca 2 900 meter av 8 500 meter är utförda som styrd borrning, berättar Torbjörn Strömberg. Projekteringen skedde för konventionell schakt, förutom några stora korsningar och trafikplatser. Men efter upphandling fick entreprenören själv välja bästa och lämpligaste teknik.
För Styruds del innebar detta styrd borrning även under gator och grönområden.
– Totalt ett tjugotal borrningar på 100 till 350 meter vardera, förklarar Styruds projektledare Johan Lundberg. Med två parallella plaströr i dimensionen 160 mm, som vi drog samtidigt på flertalet sträckor. Under Mälarbanan och E18 har vi lagt skyddsrör, 250 mm.
Byggtiden var kort och intensiv. Från slutet av januari till början av juni.
– Vi är väldigt nöjda med resultatet, påpekar Torbjörn Strömberg. Det var många som tvivlade på att vi skulle klara tidplanen. Men det gjorde entreprenören. Och mycket tack vare att den styrda borrningen var så lyckosam.
– Inga påborrningar som försinkar och kan ge följdskador. Trots att tekniken är så bra, är man ju ändå blind för vad som finns i marken. Ingen vet fullt ut hur det ser ut eller om befintliga ledningar verkligen ligger där ledningsägaren sagt. Så det var pirrigt ibland, men det gick väldigt bra.
– Det vi fått kredit för, och som en del varit förvånade över, är att de inte märkt att arbetena pågått. ”När ska ni börja? Vi har inte sett att ni hållit på. Det har ju inte varit några störningar i stan, avstängningar eller trafikhinder”.
Biogasen som ska renas och torkas ”uppgraderas” till fordonsgaskvalitet kommer alltså från två håll.
Från det kommunala avloppsreningsverkets slambehandling. Reningsverket ligger inne i Västerås, granne med bussgaraget. Därför går den rågasledning, som för biogasen till den nya gasreningsanläggningen i Gryta, parallellt med den ledning som sedan leder den uppgraderade gasen till bussgaragets tankställen för bussar och bilar. Detta är etapp 1 som invigs nu i oktober.
Etapp 2 innebär att också den nya biogasanläggningen (även den vid Gryta avfallsfallstation) är igång. I anläggningen ska komposterbart matavfall rötas tillsammans med slam från fettavskiljare i storkök samt vallgrödor från lantbruket. I full drift kommer anläggningen ge dubbelt så mycket gas som reningsverket.
– Nästa höst ska vi närma oss full kapacitet, berättar Torbjörn Strömberg. Vid full drift – och när all gas används för fordonsdrift – motsvarar gasmängden 2 miljoner liter bensin eller diesel.
Svensk Växtkraft AB ägs av Västmanlands avfallsaktiebolag (Vafab), Mälarenergi, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och 17 lantbrukare runt Västerås och startade som ett samarbetsprojekt.