Tufft jobb i Halmstad hamn

Brant ner och brant upp – och ett 20-tal meter under Nissans vattenspegel. Marginalerna var små när Halmstads kommun behövde en reservledning under ån.

– Det var rätt mycket besvär för att lyckas, som Mattias Salomonsson på Tekniska kontoret i Halmstad uttrycker det. Bakgrunden var en läcka på en befintlig ledning.

– Under Nissan vid Halmstad hamn hade vi två stycken tryckavloppsledningar – från en pumpstation på ena sidan till vårt reningsverk på den andra, berättar Mattias Salomonsson. Sent i höstas fick vi en läcka på en av ledningarna, som vi lyckades laga med hjälp av dykare.

Men det var inte helt enkelt. Det tog fem veckor för dykarna bara att frilägga ledningen från ovanpåliggande sediment. Läckan visade sig dessutom bero på ett konstruktionsfel.

– Eftersom det finns fler känsliga punkter, ville vi ha en reservkommunikation. En ledning som vi kan använda om det här inträffar igen – och då kanske på ett än mer svåråtkomligt ställe.

Nissan är 70 meter bred på platsen, borrsträckan uppmättes till 180 meter och skulle utföras med styrd borrning.

– Det som ställde till problem, var att ledningen skulle ner väldigt djupt och sedan också upp på en mycket kort sträcka. Detta på grund av djupa stålsponter i kajerna på båda sidor ån – som man var tvungen att borra ner under, berättar Mattias Salomonsson.

Det stora borrdjupet och en störande högspänningsledning över Nissan gjorde det omöjligt att använda ordinarie styrsystem med radiosignaler.

Lösningen för Styruds Göran Åhlander blev att hyra in borrhuvud, kabelsond och tillhörande ingenjör från engelska Inrock. Till tekniken hör att elektromagnetiska slingor läggs ut på marken – i detta fallet på båda sidor ån. Borrhuvudets position kan därefter avläsas med hjälp av de elektromagnetiska fält som byggs upp. Kommunikationen mellan sonden i borrhuvudet och riggen sker via en kabel som löper i borrstången.

– Det var ett rätt besvärligt jobb, tycker även Göran Åhlander. Det kan vara svårt att navigera och hitta rätt på de här djupen.

Här var det dessutom skarpa lutningar – med en höjdskillnad på ca 20 meter, små marginaler att arbeta inom och befintliga ledningar som inte fick skadas.

Tuffa förutsättningar. Men ledningen ligger nu där den ska under Nissan, vid sidan av (eller under?) de två ursprungliga. 630 mm reservledning i plast, som kan tas i bruk direkt om nya läckor skulle uppstå.

Dela gärna: